Tongariro Crossing - Reisverslag uit Roermond, Nederland van Ilse Mil - WaarBenJij.nu Tongariro Crossing - Reisverslag uit Roermond, Nederland van Ilse Mil - WaarBenJij.nu

Tongariro Crossing

Door: Ilse

Blijf op de hoogte en volg Ilse

18 Februari 2015 | Nederland, Roermond

Op maandagmiddag hebben we de zus van Lucie en manlief getroffen in Taupo. Het kwartet was nu compleet om op dinsdag gezamenlijk de Tongariro-crossing te gaan lopen!

Vanuit Taupo zijn we naar Turangi gereden om van daaruit de track te kunnen gaan oppakken.

In Nieuw-Zeeland bestaat er een lijst van 101 dingen, waarvan men vindt dat deze door iedere Kiwi gedaan zouden moeten worden……”101 must do’s for Kiwi’s”. Eén daarvan is het lopen van de Tongariro-crossing, zijnde de meest populaire track van Nieuw-Zeeland. Het is een wandeling van 19.4 km door het gebied van 3 actieve vulkanen tw Mount Tongariro (1968m), Mount Ngauruhoe (2290m), beter bekend als Mount Doom uit Lord of the Rings en Mount Ruapehu (2796m), gelegen in het Tongariro National Park. De wandeling begint op een hoogte van 1100m, het hoogste punt ligt op 1930m en het eindpunt ligt op 800m.

Ondanks dat deze track een aanslag is op je conditie, je uithoudingsvermogen en dat je weet dat je de dag erna wat moeilijker uit je bed komt , zijn wij 4-en de uitdaging aangegaan…..

Op dinsdagmorgen werden wij rond 5 uur opgeschrikt door de wekker. Nadat kleding, etenswaren en 4 liter water in de rugzakken waren gepakt kon het avontuur beginnen. Om 6 uur verscheen Sue met een gammele bus bij de campground. Zij bracht ons naar het beginpunt van de track. Onderweg vertelde zij wat over de omgeving maar door de herrie van het oude beestje konden wij haar niet/nauwelijks verstaan……dit werkte gigantisch op de lachspieren. Net nadat de zon was opgekomen zijn we rond de klok van 07.30 uur begonnen aan de track.

Je loopt echt door een vulkanisch landschap waar de kleuren zwart, rood, bruin en oker elkaar afwisselen. Het is een zware interval training…….waarbij behoorlijk klimmen en steile afdalingen elkaar afwisselen. Het venijn zit echter in de staart met 2.40 uur dalen. Ongeveer halverwege werden we beloond met het uitzicht over de Emerald Lakes. Dit zijn 3 meertjes die opvallend groen/blauw kleuren door de mineralen. De Red Crater kleurde ook echt rood door het zonnetje dat de hele dag hoog aan de hemel stond. De warmte van de zon maakte de wandeling aangenaam maar liet ook zeker zijn sporen na in de vorm van menig zweetdruppeltje.

We kunnen heel veel schrijven over de wandeling maar eigenlijk spreken de foto’s voor zich. Op sommige foto’s is het wandelpad met de mensen te zien in het landschap, zodat jullie een klein beetje een indruk krijgen van hetgeen wij gedaan hebben. Deze wandeling is een aanrader voor eenieder die naar Nieuw-Zeeland afreist.

Rond 15.15 uur stonden we moe en voldaan aan het eindpunt van de track! We hadden het doorstaan en waren trots op onszelf.

Woensdagmorgen stapten we wat moeizamer uit de camper dan de voorafgaande dagen….een beetje spierpijn her en der maar nog steeds tevreden over de geleverde prestatie.

Vanuit Turangi zijn we via Wanganui, gelegen aan de westkust, afgezakt in de richting van Wellington. Vrijdag gaan we met de ferry over naar het zuidereiland. Daar gaan we in eerste instantie een bezoekje brengen aan neef Arjen die in Ashburton op een farm werkt, maar uiteraard komen wij bij jullie terug op de lijn…..

• 18 Februari 2015 - 09:41

Petra:

Lieve twee,
    mooi zoals jullie het beschrijven. Wat zullen jullie genoten hebben; van elkaar en de natuur.
    Ik geloof echt dat de foto's nog meer zeggen.....
    Spannend want de foto's zijn nog niet zichtbaar..... we wachten rustig af.
    Vandaag werden wij wakker met een heel dun laagje sneeuw. Mooi als ik over de velden kijk.
    groetjes Petra

• 18 Februari 2015 - 09:58

Wilmie:

Hallo saampjes, wat een prestatie is wel een beetje spierpijn waard.
    Ook leuk dat je dat met fam.kunt delen en mooie plaatjes super.
    Geniet ervan .

Groetjes Wilmie en Jan.

• 18 Februari 2015 - 10:18

Lucie:

Ha Petra, je bent er wel erg snel bij, we waren nog druk bezig om de foto's te plaatsen.... maar ze staan er nu op.

Wilmie, speciaal voor jou natuurlijk.... Mount Doom in alle glorie. We hebben goed om ons heen gekeken, maar Gollem was niet thuis........en ja het is zeker speciaal als je zo'n mooie wandeling met familie mag doen.

Grtz

• 18 Februari 2015 - 14:46

Anni:

Wieder super schöne Bilder von einer gewaltigen Landschaft - Muskelkater ist dann vorprogrammiert ;-) glg Anni

• 18 Februari 2015 - 21:22

Erwin:

Ha Ilse en Lucie,

Wow dan! Wat hebben jullie een gave trip gemaakt, zeg! Ook nog eens met eigen familie!
    Bovendien erg leuk om te lezen met die schitterende foto's erbij!
    Hier hoor je wel eens: "U Wanssum? U Get Sum!", en ik geloof dat dit motto perfect past bij deze mooie prestatie. Goed gedaan! Dat beetje spierpijn moet absoluut de moeite waard zijn. Gelukkig is het huisje continu vlakbij om even te rusten als het nodig is... #glamping :-D
    Geniet ervan!

X Erwin

• 18 Februari 2015 - 22:19

Huub:

Sjiek! Van de achtergrondinformatie steek ik ook nog eens wat op. Jammer dat Gollem niet thuis was.

• 19 Februari 2015 - 08:56

Sonja Mewissen:

Hey Lady's......
    Wat super gaaf om jullie zo te kunnen volgen...
    Echte bikkels hoor....petje af!
    Ik blijf jullie volgen.
    Geniet en have funnnnnnn!!!!

groetjes van de aller leukste verkoopster van ....jullie weten wel!!!!
    hahaha....x

• 19 Februari 2015 - 13:32

Mary:

Top dat jullie je tocht nu wel af hebben kunnen maken en super om jullie vakantie te volgen groetjes.

• 20 Februari 2015 - 14:02

Marij.:

Hallo dames, Wat een geweldige wandeling en een prachtig landschap. Een hele prestatie maar beslist de moeite waard. Fijn om jullie reis te kunnen volgen, met veel plezier lees ik de verslagen en verheug me al op het volgende verhaal. Geniet van het bezoek aan de fam. Groetjes

• 15 April 2015 - 14:32

Peggy:

Hoi hoi wat een geweldige tocht!Prachtige foto's!Ik kijk strakjes naar jullie andere verslagen