De eerste camperkilometers in Australië - Reisverslag uit Roermond, Nederland van Ilse Mil - WaarBenJij.nu De eerste camperkilometers in Australië - Reisverslag uit Roermond, Nederland van Ilse Mil - WaarBenJij.nu

De eerste camperkilometers in Australië

Door: Ilse

Blijf op de hoogte en volg Ilse

13 Maart 2015 | Nederland, Roermond

In Sydney hebben we op maandagmorgen het appartement verlaten en zijn we naar het verhuurbedrijf gereisd om ons huis op wielen voor de komende 3 weken op te halen. Het was hetzelfde model als in Nieuw-Zeeland, alleen een maatje kleiner. De uitleg was snel gepiept en de reis kon beginnen.

Waar we niet zo snel uitkwamen, was de wereldstad Sydney......jeetje wat een geploeter. We hadden keurig op een stencil staan hoe we richting de Blue Mountains moesten rijden. Alleen tijdens de uitleg was naar voren gekomen dat er een paar tolautosnelwegen zijn. Je moet eerst via internet een account aanmaken met het kenteken, dan pas kun je ongestoord (en zonder boete) door de tunnel. Wij stonden natuurlijk voor zo'n tunnel. Ilse stuurde en Lucie navigeerde haar via de nodige kleinere wegen de goede richting op. Goed teamwork, vonden we allebei!!!!

De Blue Mountains liggen ten noordwesten van Sydney en liggen in het gelijknamige Nationale Park. In dit Nationale Park hebben we tevens de “Three Sisters” opgezocht. Dit is een rotsformatie bestaande uit 3 pilaren en volgens de legende zijn het 3 zussen die in het verre verleden zijn versteend zodat ze zouden wachten op hun geliefden die naar het front moesten, deze kwamen echter niet terug…….

Vanuit het Blue Mountains Nationale Park zijn we via de binnenlanden tot in de buurt van Canberra gereden. Om de “grote” stad te omzeilen hebben we de highway M31 genomen om vervolgens in het Kosciuszko Nationale Park terecht te komen. Daar hebben koers gezet in de richting van Cooma. Dit is een route van ongeveer 260 kilometer over winding roads. Het is een geweldige route om te rijden, smalle wegen, nagenoeg geen enkel recht stuk en veel op en af. Een echte weg voor ons dus! Ook de rode rotswanden langs de weg doen het goed op de foto!

Op vrijdagmorgen wilden wij de laatste etappe van deze route rijden om uiteindelijk in Cooma terecht te komen. Niet dus. Op 40 kilometer voor het einde van deze route werden we aangesproken door een voorbijganger. Hij had slecht nieuws…..een stuk verderop lag een boom over de weg en onze camper was te hoog om daar onderdoor te rijden. Aangezien er in Australië niet zoveel wegen zijn dat je dan via een andere route op de plaats van bestemming kunt komen, zat er voor ons niets anders op dan te keren en ongeveer 50 kilometer terug te rijden en onze route aan te passen. We hebben Cooma maar gelaten voor wat het was want anders hadden we ongeveer 300 kilometer “om” moeten rijden.

In de omgeving was te zien dat Australië ook te kampen heeft met intense droogte. In de buurt van Kiandra werden we verrast door grote stukken bosgebied waar beneden op de grond groene struiken groeiden maar waar witte bomen hoog bovenuit toornden. Later bleek dat dit gigantische grote gebied in 2008 getroffen was door bosbranden en dat die witte bomen allemaal dode bomen waren. Het zag er een beetje spooky uit.

We waren inmiddels 5 dagen aan het rondkoetsen en hadden alleen nog maar aangereden kangaroes zien liggen naast de baan. Het werd tijd voor een echte! Hierop hebben we niet lang hoeven wachten. Donderdagavond stonden we op de overnachtingsplaats en daar kwamen de kangaroes aan de deur voorbij hoppen. Wij dachten in eerste instantie dat het er maar twee waren maar in een weiland ongeveer 50 meter bij ons vandaan, lagen/graasden/sprongen er wel 30 rond!! Het fototoestel heeft overuren gedraaid maar dat is niet zo verwonderlijk. Wat is er mooier dan ‘s morgens de deur van de camper open te doen en verwelkomd te worden door 2 kangaroes…

In Australië komen meerdere soorten papagaaien voor. Deze laten zich duidelijk zien maar nog beter horen. Af en toe kom je om van de herrie…..maar wel leuk!

De plannen zijn om via de binnenlanden naar de zuidkust af te zakken en via de kustweg in de richting van Melbourne te reizen. We gaan dan de mountains inruilen voor goudgele zandstranden…

We zien jullie reacties tegemoet.

Groetjes
Lucie en Ilse

• 13 Maart 2015 - 12:42

Gitte:

Maedjes,
    Ziet er goed uit. Doe voorzichtig en enjoy !!
    Groetjes
    Gitte en d'n ouwe natuurlijk

• 13 Maart 2015 - 13:53

Rene:

Waarom moet de dikste 'zuster' altijd in het midden staan!! Hahahaha.
    Ziet er weer veelbelovend uit daar...
    Misschien moeten jullie de dienstleiding gaan vormen hier...het reorganiseren is jullie beter toevertrouwd!! Blijf nog maar lekker even weg...

Dikke knuffel van ons drietjes XXX

• 13 Maart 2015 - 17:21

Anni & Family:

Hallo Ihr zwei Reisenden, Ihr seht ja unglaublich gut aus...total schön um das zu sehen. Wir wünschen Euch weiterhin viel Spaß...genießt es :-) Anni mit Familie

P.S.: Danke für die schöne Karte - hat uns alle sehr gefreut!

• 13 Maart 2015 - 18:54

Petra:

Lieve twee,
    het kan niet anders zijn dan dat jullie ongelooflijk genieten. Wij genieten mee.
    Hier is het nu ook weekend. We hebben een week achter de rug met fantastisch mooi lente weer. De wereld ziet er dan meteen anders uit. Nu is het weer iets minder, maar jullie kunnen gerust terugkomen, want het goede weer is er echt!
    Het weekend hebben we lekker vrij. We gaan misschien naar een andere auto kijken (in België). Welke? Dat blijft nog even een verrassing....
    Heb het goed samen en tot het volgende verslag.
    groetjes Petra

• 13 Maart 2015 - 19:20

Marjo:

Geniet van de mooie natuur en de rondspringende buurtjes. Ook al koala's gezien?
    Nu snappen jullie misschien waarom ik papegaaien zo mooi vind.

Gr vanuit een koud en rustig Genhout

• 13 Maart 2015 - 19:29

Johan:

Hoi Ilse & Lucie,
    Het blijft iedere keer genieten van de reisbeschrijiving en de foto's. Ik heb zo het gevoel dat ik nu zelf ook op vakantie ben (maar dat is helaas niet zo).

Blijf zelf ook genieten, mar dat is jullie wel toevertrouwd.

gr.

Johan

• 13 Maart 2015 - 20:49

Wilmie:

Ha maedjes,leuk verhaal ik kijk er altijd naar uit,die kangaroes geweldig zijn wel groot zo te zien.
    Mooie foto's enne jullie zien er goed uit.Ben voorzichtig tot de volgende keer.

Lieve groetjes van Jan en Wilmie.

• 14 Maart 2015 - 09:30

Ton En Marlie:

Kan natuurlijk niet achterblijven om jullie te laten weten dat het mooie reisverslagen en foto's zijn, van een voor jullie, onvergetelijke vakantie. Zelf verlang je dan ook weer naar vakantie!!! Geniet van al het moois en......pas op jullie zelf!

Grtjs Marlie en Ton.

• 15 Maart 2015 - 12:41

Wim En Lilian:

Hallo you two,

Het vakantie vieren en genieten gaat jullie zo te zien goed af.
    Hier stijgt de vakantiekoorts ook steeds meer bij Niels en Maartje.
    Zijn ook met de laatste voorbereidingen bezig om dan af te reizen
    naar Melbourne.
    Geniet van nog van de komende weken.

gr. Wim & Lilian en de jongens met aanhang

• 16 Maart 2015 - 16:01

Marij Schmitz:

Hallo Lucy en Ilse,
    Ik lees de verslagen nog altijd met heel veel plezier. Ook ik werd geregeld wakker , en zag de kangaroes in de tuin rondlopen. Prachtige beesten en the little Joe,s leuk hé. Nog geen slangen tegengekomen.......
    De foto,s zijn geweldig. Fijne vakantie en see you, Gr. Marij

• 16 Maart 2015 - 17:03

Giel En Yasmina:

Ha dames,

Wat een heerlijke reis is het toch.
    Zoveel herkennen we ,wat het oh waren we er ook maar,gevoel oproept.
    Australie is echt anders dan New Zealand ,maar ook weer heel bijzonder.
    Rij voorzichtig en op de juiste snelheid,want ze zijn niet mals met hun bekeuringen.
    Mensen zijn zoals jullie ook al gemerkt hebben erg vriendelijk en behulpzaam.
    Goudeerlijk en zonder poespas.
    Geniet samen ,we zien het volgende bericht met foto's graag tegemoet.
    Lieve groeten vanuit het Venrayse. Giel en Yasmina.