De Westkust - Reisverslag uit Wanaka, Nieuw Zeeland van Ilse Mil - WaarBenJij.nu De Westkust - Reisverslag uit Wanaka, Nieuw Zeeland van Ilse Mil - WaarBenJij.nu

De Westkust

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Ilse

27 November 2009 | Nieuw Zeeland, Wanaka

Vanuit het Abel Tasman Nationale park hebben we via Richmond koers gezet naar de westkust van het Zuidereiland. De route bestaat uit een mooie weg die dwars door een groen bebost berglandschap loopt en uiteindelijk zelfs door een kloof. De weg loopt parallel aan de Buller River die uiteindelijk eindigt in Westport, alwaar we de nacht hebben doorgebracht. Onderweg foto´s gemaakt om jullie mee te laten genieten van de mooie uitzichten en vergezichten die ook wij op ons netvlies hebben gehad.

Vanuit Westport naar Hokitika gereden. Het was zwaar bewolkt en op het einde van de dag hadden we zelfs regen. Het valt ons op dat wanneer het in Nieuw Zeeland regent het maar heel fijne miezelregen is, waar je uiteindelijk toch wel nat van wordt! Bij Punakaiki uitgestapt voor een kleine wandeling naar de Pancake Rocks. Deze rotspartij heeft zijn naam te danken aan het feit dat ze lijken op opeengestapelde pannenkoeken en met een beetje fantasie hebben ze daar ook wel wat van weg.

Hierop doorgereisd naar Hokitika. Wij raken soms ook verward van al die plaatsnamen maar aan de andere kant mogen we ons gelukkig prijzen hier rond te mogen rijden. In Hokitika een vlucht geboekt met een “flying doctors” vliegtuig om het natuurgeweld van de Mount Cook, de Franz Josef- en Fox gletsjer van bovenaf te bewonderen. Volgens Lucie was dit een verlaat verjaardagscadeautje!
Op de dag van de vlucht werden we ’s morgens wakker en was het bewolkt en hoorden we de wind om de camper waaien. Niet het ultieme weer voor een vlucht met een vliegtuig, waarbij we uiteraard het gevoel van onze boottocht in Kaikoura nog steeds in ons achterhoofd hadden! We moesten om 08.30 uur bellen met de piloot voor een afspraak. Gezien het weerbeeld hadden we de indruk dat het wel later op de dag zou worden, maar de piloot dacht er heel anders over. “Be here at 9 am, it’s a wonderfull day for flying” en it was!

Om 09.15 uur met Murray (de piloot) in het vliegtuig gestapt, naar de startbaan en binnen luttele seconden hadden we de voetjes van de grond. Wauw, wat een uitzicht en wie had dit durven dromen. Het eerste stuk ging parallel aan de kustlijn en binnen 5 minuten kwamen de eerste besneeuwde pieken boven het wolkendek uit. De lucht was strak blauw en de ene na de andere bergtop kwam in zicht. Het was adembenemend! We vlogen over het Mount Cook Nationale Park alwaar 19 bergen hoger zijn dan 3000 meter en 140 bergen hoger zijn dan 2000 meter. Om 10.30 uur stonden we weer met de voetjes op de grond en verkeerden we in een euforie stemming. Dat we dit hadden mogen beleven! Zo wil iedereen wel jarig zijn!

Na onze enerverende ervaring in onze camper gestapt en weer op kilometerjacht richting de Franz Jozef- en de Fox gletsjer. Onderweg een pauze gehouden bij het Lake Mahinapua. Ook hier konden we genieten van een mooi uitzicht op de besneeuwde bergtoppen van de Zuidelijke Alpen.

In Franz Jozef maar direct de wandelschoenen uit de kast gehaald om naar de gletsjer te gaan kijken, aangezien het zonnetje hoog aan de hemel stond en de weersvoorspellingen voor morgen aanzienlijk minder waren. Zo konden we op één dag deze gletsjer van bovenaf en van onderaf bekijken! We vinden onszelf echte bofkonten. Onder toeziend oog van de zon hebben wij al dit natuurschoon mogen bewonderen, terwijl in dit gebied per jaar meer dan 7 meter water valt!

In Fox Glacier hebben we een extra dagje rust gekregen. De miezelregen waarover we eerder verslag deden, had plaats gemaakt voor een Hollandse regenbui van een hele dag. De bewolking hing tot ruim in het dal waardoor het uitzicht 0 was.
Na onze dag regen vertrokken naar Wanaka. Daarbij hebben we de Scenic Route genomen vanuit Haast. Deze weg mag absoluut de naam dragen van een toeristische route. De goed te berijden weg gaat door een zeer afwisselende omgeving. Van zeer dichte bossen, ruige rotspartijen, brede dalen tot mooie meren en daarbij bijna constant besneeuwde bergen van de Zuidelijke Alpen. De fotocamera heeft bijna overuren gedraaid! Onderweg meerdere malen gestopt voor watervallen, diepblauwe meren en mooie vergezichten. Gelukkig hadden we het zonnetje hoog aan de hemel staan en was het een aangename temperatuur van zo’n 24 graden.

In Wanaka onder het genot van een heerlijke bak cappucchino genoten van het uitzicht over het Lake Wanaka (hoe kan het ook anders!) waarop veel zeilers actief waren. Hier blijven we nog een dagje hangen om vervolgens onze reis voort te zetten naar Te Anau. Daar gaan we een boottocht maken door de Milford Sound. Volgens de reisbrochures de nummer 1 van de must-do’s for all Kiwi’s!! Daar willen wij natuurlijk bij zijn om jullie daarvan de volgende keer verslag te kunnen doen!!

• 26 November 2009 - 23:33

Petra:

Hoi Ilse en Lucie,
    Geweldig die verslagen van jullie ... en die foto's wauw!!
    Volgens mij is die regen die eigenlijk bij jullie zou vallen bij ons gevallen. Er is hier al aardig wat naar beneden gekomen. Eigenlijk mogen we niet klagen, maar doen we lekker toch als de regen te lang aanhoudt. Hier loopt alles op rolletjes. Afgelopen weekend zoveel werk aan de winkel dat ik er in ieder geval 20uur heb bijgedraaid. Slecht voor de sport en de sociale contacten. Vanavond (het is nu inmiddels middernacht geweest) heb ik voorlichting gegeven op een basisschool. Was weer leuk om te doen. We hebben alleen tegen de kids gesproken. Ouders meldden dat zij het nu ook snapten. Morgen nog even een lesmarathon van 8 uur achter elkaar en dan hebben wij weekend.
    Inmiddels ben ik met een loop-jog-renprogramma gestart. Nu nog op de loopband en dadelijk wil ik naar buiten, tenminste als ik ga volhouden.......
    Robert heeft samen met Rene 2x een squashclinic gegeven. De eerste was niks, de tweede was erg leuk. (hij doet net alsof hij daar tijd voor heeft).
    Zo zien jullie maar, ook hier gaat het gewoon door.
    Voor nu veel groetjes en geniet van de laatste (ruim) 2 weken.
    liefs Petra

• 27 November 2009 - 00:02

Wilco:

Net thuis, toen ik zag dat er weer post was van de webmaster. Slik, nee gelukkig het waren de meiden. Prachtige foto's en weer een leuk verhaal. Blijf maar daar het weer hier wordt steeds slechter en daar ziet het er beter uit. Blijf genieten, houdt het zwarte onder en het gekleurde boven, kijk door het transparante en leef

Wilco

• 27 November 2009 - 01:38

Eline:

ik denk dat ik toch maar moet beginnen met sparen... erg aantrekkelijk, jullie verhalen en foto's. hier gaat alles verder z'n gangetje, maar jullie hebben 't weer beduidend beter dan hier!

• 27 November 2009 - 07:29

Ine Blezer:

dames dames wat een geweldige foto's en wij hier maar balen van het slechte weer al de hele week regen wind regen wind enz, gelukkig kunnen jullie wel lekker genieten van de mooie landschappen. Zelf zijn we allemaal druk bezig,

jo met zijn werk en de jongens op school en ik geniet elke dag weer van mijn nu eindelijk na jaren betaalde baan bij de peutertjes. Ik kijk uit na jullie verslagen en foto's geniet er van en nog veel plezier de komende weken wij bereiden ons voor op de komst van die grijsaard uit spanje een leuk verzetje maar niet te vergelijken met jullie avonturen.
    Groetjes ine and the boys

• 27 November 2009 - 07:33

Wilmie:

Hallo meisjes wat een geweldige combinatie van water,bergen en groen.Echt een paradijs voor jullie.Hier gaat alles gewoon door,gelukkig maar.En we gaan ook fijn spinnen,zelfs op zondag morgen.Bevalt goed.Ik ga me nu weer gereed maken om te gaan werken,heel veel plezier en liefs van Wimpie en Janne.

• 27 November 2009 - 08:28

Johan:

Hoi Ilse en Lucie,

Ik voel me bevoorrecht om deze geweldige reis op deze manier mee te kunnen/mogen beleven.
    Geniet ze (verder)de komende tijd en ik ben steeds weer benieuwd naar het volgende verhaal en de schitterende foto's.

gr.

• 27 November 2009 - 11:56

Giel En Yasmina:

Ha Globetrotters.

Wat een belevenissen weer.Moet echt schitterend zijn geweest om vanuit het vleigtuigje al het schoons te bewonderen.
    Als je de prachtige foto's ziet zou je bijna wensen dat je erbij zou kunnen zijn.
    Heerlijk dat jullie ons op deze manier laten meegenieten.Nou dames,de weken vliegen voorbij ,dus zorg dat je tot de laatste minuut van deze bijzondere reis geniet !!!
    Veel plezier .
    Lieve groeten Giel en Yasmina.

• 27 November 2009 - 13:27

Iris:

Hoi Lucie en Ilse,
    Wat hebben jullie toch 'n super vakantie en tof om jullie te volgen.Maar ook weer leuk om jullie straks weer te zien. Ik ben ook een paar dagen weg geweest van do t/m di. Super de luxe hotel, heerlijk eten, alles goed verzorgt, 't uitzicht was iets minder.In 't vakantie rust oord Laurentius ziekenhuis te Roermond.
    Ja ja,'t was weer zover, maar nu hebben ze me plat gespoten met weeremmers. Nu is alles weer rustig in mijn buik.Dat betekent nu volledige rust.....op de bank ,op de bank,en op de bank.Dus jullie mogen geen vakantie dagen meer bij boeken, want dat ga ik niet redden hi hi.
    heel veel groetjes en knuff Iris

• 27 November 2009 - 15:33

Geert:

Heeeee Zusjes,

Nog bedankt voor het telefoontje, was super leuk, maar we beginnen jullie toch wel te missen.

Wat 'n vakantie zeg, ik weet niet of je dit nog wel vakantie kunt noemen, het lijkt meer op een wereldreis of een expeditie of zoiets, maar het is wel geweldig dat we jullie zo kunnen volgen wat jullie daar aan de andere kant van de wereld uitspoken.

Voor het weer hoef je trouwens niet terug te komen want dat is hier gewoon ... met peren!!

Meiden, de groeten houd die Camper tussen de lijntjes en alles komt goed, Dikke Kus Wy2

• 27 November 2009 - 16:05

Marlie En Ton:

Och ja, dan blijft het thuis toch behelpen met het lezen van de verslagen van jullie "wereldse-reis"! Geniet er maar van met volle teugen. Dit pakken ze jullie in ieder geval nooit meer af, deze geweldige ervaring!Plaatjes zijn het jullie foto's. Wees voorzichtig en groetjes uit Swalmen.

• 27 November 2009 - 20:41

Har En Ria:

En wij zitten hier met z'n allen "simpelweg" op die oude Sinterklaas met zijn pepernoten te wachten!!!
    Jullie zullen het echt niet missen (denk ik ??) dit jaar geen schoentje te kunnen zetten.
    Elke dag van jullie reis is toch een cadeautje?!
    Geniet van al het moois en pas goed op elkaar!!
    Liefs,
    Har en Ria

• 30 November 2009 - 19:47

Maud:

Net als altijd weer prachtig!!
    Ik ben helaas gezakt voor mijn scooterexamen op 23 november maar heb komende maandag 7 december mijn herkansing!
    Dus misschien al een rijbewijs voor jullie terugkomen :D
    tot over 2 weken zie ik net

unne dikke poen van mich

• 01 December 2009 - 14:15

Ine Blezer:

Hay dames bedankt voor jullie persoonlijk berichtje helemaal aan de andere kant van deze aardbol. Zoals ik al zei ik geniet iedere dag van deze mini mensjes en dat had ik ook nog jaren voor noppes gedaan maar toch leuk dat je nu ook wat terug krijgt voor al die inspanningen.
    Oke ik wacht op het volgende reisverslag en foto's van jullie dat is nu wel effetjes interessanter als de wieldersje peuterkes.
    Groetjes Ine

• 01 December 2009 - 19:40

Pap En Mam:

Ilse nog proficiat met je verjaardag!

Mooie verhalen en prachtige foto's, veel water om te zwemmen. Nog maar 13 dagen en dan is het alweer voorbij. Voor ons telt de tijd ook, we beginnen nu af te tellen. Ze zijn bezig met de oprit, ramen zitten erin. Wij zijn bezig met de grote opruiming, we zijn aan het wachten tot jullie komen helpen, want de zolder is nog niet leeg. Half december kunnen we gaan kijken. 1 februari zullen we de sleutel krijgen. De vloerbedekking en het bed zijn al uitgezocht. De beurs is bijna leeg! De spaarpot staat aan de deur voor een kleine bijdrage!

Voor de rest is alles goed met ons. Groet pap en mam

• 01 December 2009 - 19:50

Manon:

Hoi Ilse en Lucie,

Van mam hoorde ik vandaag dat jullie al heeeeeel lang in NieuwZeeland zijn. Natuurlijk wil ik dat niet missen, vandaar dat ik gelijk jullie verslagen en foto's ben gaan bewonderen. Zo te zien en te lezen zijn jullie daar heerlijk aan het genieten van een adembenemende omgeving (en van elkaar natuurlijk).

Ik wens jullie de komende weken nog heel veel plezier. Geniet ervan, goede reis en alle goeds.

groetjes Manon (van Har en Ria)

• 01 December 2009 - 20:17

Petra :

Ha die twee,
    Jullie kunnen weer met een gerust hart terugkomen. De tunnels zijn weer open EN..... jullie toerit naar de A73 is open. De vlaai die er vandaag uitgedeeld werd hebben jullie gemist.
    Nadat ik de plantjes verzorgd heb, heb ik er voor de 1e keer gebruik van gemaakt .... zeggen en schrijven ......4 minuten om thuis te komen. Je mag er zelfs 100!!!!
    Voor jullie jammer dat het einde in zicht komt. Aan de foto's waar jullie zelf op staan, zie je steeds meer dat jullie uitgerust zijn. Een ontspannen indruk maken jullie. Het doet goed om te zien dat het jullie goed doet.
    Zal dadelijk evengoed dubbel zijn... ''n beetje' leuk om weer iedereen te zien en helemaal niet leuk om weg te gaan uit zo'n mooie omgeving. Ik zou zeggen: geniet nog maar even met volle teugen!!! Jullie verdienen het nog steeds.
    Ik? Vanavond achter de boeken en voorbereiden voor de volgende opleidingsdag; de 8e.
    groetjes en liefs Petra

• 03 December 2009 - 11:45

Har En Ria:

Hallo meisjes,
    Het is echt leuk om vanuit "de luie stoel" mee te kijken waar jullie de hele tijd "rondzwerven"!
    Die watertoren is prachtig maar de foto van het cardrona hotel doet toch de deur dicht!
    Veel plezier noch verder en groetjes uit Linne