Milford Sound - Reisverslag uit Dunedin, Nieuw Zeeland van Ilse Mil - WaarBenJij.nu Milford Sound - Reisverslag uit Dunedin, Nieuw Zeeland van Ilse Mil - WaarBenJij.nu

Milford Sound

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Ilse

03 December 2009 | Nieuw Zeeland, Dunedin

In Wanaka hebben we inderdaad een dagje rust gehouden. Het weer liet ons eigenlijk geen andere keuze. Windstoten met een snelheid van ongeveer 60 km/u en ’s middags volop regen. We hebben eindelijk eens de puzzelboeken en de leesboeken uit het koffer gehaald want daar hadden we tot nu toe nog geen tijd voor gevonden door al die drukke reisprogramma’s.

Vanuit Wanaka hebben we de zoveelste scenicroute van Nieuw Zeeland gereden en wel de Crown Range Road van Wanaka naar Queenstown. We hadden verwacht dat deze route een uurtje of 3 in beslag zou nemen maar rond de middag waren we Queenstown al voorbij. Ook nadat we onderweg bij Hotel Cardrona van een heerlijke kop cappucchino hadden genoten in een zonovergoten tuin. Dit hotel was nagenoeg het enige gebouw dat in deze plaats stond maar volgens de reisgidsen zou de koffie er goed zijn. Niets was minder waar. De koffie was van uitstekende kwaliteit!

Net voor Queenstown ging de weg met enkel en alleen haarspeldbochten naar beneden. De gemiddelde snelheid ging natuurlijk drastisch naar beneden maar zo ook wij in onze camper!
Vanuit Queenstown zijn we doorgereden naar Te Anau. Daar hebben we maar meteen een boottrip geboekt voor de Milford Sound. Volgens de info op internet zou het de dag erna mooi weer zijn en daar wilden we maar gebruik van maken, alhoewel die info ook niet alles zegt. De weersvoorspellingen veranderen hier waar je bij staat en eigenlijk hebben de weermannen hier net zo min gelijk als in Nederland. Er sluipt altijd wel weer een foutje in.

´s Morgens vroeg uit de veren en inderdaad het zonnetje stond hoog aan de hemel. Met een select gezelschap van 7 man onder leiding van gids Andrew, de weg van 120 km naar de Milford Sound gereden. Onderweg nog even een stop gemaakt bij het Mirrow Lake. De foto maakt wel duidelijk waarom dit meertje zo heet!

In Milford Sound mochten we aan boord van een “vessel”, genaamd Mariner. De tocht gaat door een fjord bestaande uit rechte hoge bergwanden die rechtstreeks uit de zee naar boven gerezen zijn. De Mitre Peak is de hoogste berg ter wereld die direct uit zee oprijst. Het is een mooie tocht die uiteindelijk uitkomt in de Tasmanzee. Daar wordt een korte trip over open zee gemaakt, al had de schipper dit voor ons achterwege mogen laten gezien de golfslag, om vervolgens weer terug te keren bij Milford Sound. Tijdens de reis door het fjord werden we enige tijd vergezeld door een paar dolfijnen. Dat was het ultieme vakantiegevoel!, al is het ons niet gelukt die beestjes fatsoenlijk voor jullie op foto te zetten, sorry.

De dag na deze trip hebben we een semi rustdag gehouden. In Manapouri hebben we onszelf op een wandeling getrakteerd van een uurtje of 4, waarbij we een deel van de meerdaagse Kepler Track hebben gelopen naar het Lake Manapouri. Het was bewolkt maar daarom was het heerlijk weer om te lopen. Het was een leuke route, maar in verhouding tot de wandelingen in Oostenrijk gemakkelijk om te doen.

Vanuit Manapouri hebben we voor de Southern Scenicroute gekozen richting het zuiden van het Zuidereiland naar Invercargill. Deze route zou voor ons de naam scenicroute niet mogen dragen. We hadden het gevoel (al) terug te zijn in Nederland. Het leek wel of we door de polders aan het rijden waren. Lange rechte wegen en weinig tot geen variatie in het landschap. Zouden we de bergen nu al missen?? Waarschijnlijk wel maar ze komen aan het einde van onze reis gelukkig nog een keer terug!
Onderweg in het museum Yesteryears met oude keukenbenodigdheden en waar de ouderwetse kinderwagens nog voor de deur stonden, de lunch genoten. De dame in de bediening was van dezelfde leeftijd als de spullen uit het museum, maar het was er goed toeven.

Bij Invercargill zijn we eerst doorgereden naar Stirling Point. Dit is de plaats waar een internationale wegwijzer staat. Volgens insiders de meest gefotografeerde wegwijzer. Wij konden het vastleggen van deze wegwijzer natuurlijk niet achterwege laten, al zijn we zelf niet in beeld gaan staan!!
Invercargill is een kleine stad met 50.000 inwoners, maar omstreeks 18.00 uur zie je niemand meer op straat. Het is dus geen Roermond! Tijdens ons korte bezoek aan de stad een paar foto’s gemaakt van dingen die je gezien moet hebben als je in de stad bent. We hebben ons dus echt als toeristen gedragen met een fototoestel in de aanslag. Het mooiste gebouw was toch wel de Water Tower, waarbij men in ieder geval meer architectuur heeft toegepast dan bij de watertoren van Schimmert!

Invercargill heeft voor ons weinig te bieden en daarom zullen we morgen onze route vervolgen richting Dunedin. Dit is een stad aan de zuidoost kust van het Zuidereiland die door immigranten uit Schotland werd gesticht. Zij wilden aan de andere kant van de wereld een typisch Schotse stad bouwen met uiteraard een Schotse naam. Dunedin is het Keltische woord voor Edinburgh.

We vinden het leuk om onze ervaringen met jullie te delen en de enthousiaste reacties te lezen. We zullen ons best blijven doen om mooie plaatjes te maken, al valt dat bij zwaar bewolkt weer niet altijd mee! Het weer is hier erg wisselvallig en veelal is het behoorlijk bewolkt. Wij zijn tevreden als het maar droog is en dat hebben we gelukkig bijna elke dag gehad. Volgens de weersberichten is het op het Noordereiland erg slecht. Er worden zelfs waarschuwingen vermeld om niet te gaan rijden. Hebben we toch mazzel gehad!

Groetjes van 2 tevreden meisjes aan de andere kant van de wereld.

• 03 December 2009 - 06:33

Wilmie En Janne:

Hallo meisjes,wederom leuk om te lezen hoe jullie deze reis ervaren.Geweldige plaatjes en jullie zien er goed uit.Veel plezier nog en liefs van ons saampjes.

• 03 December 2009 - 08:29

Mariana & Geert:

Heeee Girls,

Wij vinden het nog steedts super dat we jullie zo kunnen volgen, het is net of we de vakantie zelf ook een beetje beleven.

Meiden, houd die hut op wielen tussen de lijntjes, geniet er nog met volle teugen van,

Kuffel en 'n hele Dikke Kus Wy2

• 03 December 2009 - 08:50

Iris:

Hallo Ilse en Lucie,ben maar blij dat jullie daar zitten , want hiero is het weer niet al te best.Jullie doen toch nog wat aan
    conditie...... heel goed.Ja Ja, want over een paar weken zitten jullie weer op de spinning fiets.Met mij en de kleine gaat alles goed. Ben gisteren nog op controle geweest.Geniet ervan groetjes iris

• 03 December 2009 - 09:28

Dionne:

Wederom een mooi verhaal met mooie foto's... Deze keer niet over de reling gehangen tijdens de boottocht?

• 03 December 2009 - 12:32

Danielle:

Lucie, Ilse!!! Alles goed met jullie? Hier gaat alles zijn gangetje...
    Ik ben even alle verslagen en foto`s aan het doornemen....zit hier al bijna een uur hihi... Kom goed thuis en tot snel weer bij Dennenmarken...zal wel vies tegen vallen...spinning!!! Denk er nog maar even niet aan...Liefs Danielle

• 03 December 2009 - 15:06

We Five:

Hallo You Two,

vanuit mijn werkplek even
    stiekem gekeken how life met jullie is.
    Kan alleen maar zeggen (en dat namens ons allen)
    Het is een geweldige belevenis om daar te vertoeven. Het nodigt gewoon uit om ook maar eens de overteek te wagen.
    We merken aan jullie verslagen hoe intens jullie hiervan genieten. Trouwens wij ook hoor.
    Namens wij 5 de groetjes
    Enjoy your trip

• 03 December 2009 - 16:08

Maud:

natuurlijk weer prachtige foto's

nog bedankt voor het smsje daar zal ik veel steun aan beleven maandag

ik heb helaas niet zo veel te vertellen als normaal en moet ook weer terug naar mijn huiswerk jammer genoeg

dus tot het volgende verslag

groetjes maud

• 05 December 2009 - 15:13

Fer Traugott:

Heej daar beneden op de aardbol.
    Hartstikke leuk verslag en de foto's zijn erg mooi.

• 05 December 2009 - 15:22

Fer.:

Ineens was mijn stukje al geplaatst en ik wilde jullie nog een fijne reis wensen.

Groetjes van uit een regenachtig koud Remunj.

xxxx Fer.

• 05 December 2009 - 16:15

Hilda En Henk:

Hoi meiden.
    Wat een verslagen petje af hoor.Het is heerlijk om te lezen dat jullie zo genieten,maak er nog wat moois van de laatste week (maar dat zal wel lukken) en blijf op de weg a.u.b. veel liefs uit Gouda.

• 05 December 2009 - 17:41

Ruud En Gitte:

Geweldig maedjes,
    Ik verheug me al weer op het volgende verslag en de mooie foto's. Enjoy and have a good time.
    Vanuit een met regen beklekkerd Gelaen.
    Ruud en Gitte XXX

• 06 December 2009 - 01:53

Saffie:

ONGELOFELIJK,die foto's,en prachtig jullie verhalen,wat een super trip jullie meemaken,en wij dus ook,geweldig,tot snel

• 07 December 2009 - 18:59

Elly:

beste meisjes

af en toe hebben jullie de haren recht overeind staan op de foto. Waarschijnlijk waait het er hard of is de kam zoek geraakt? Het aftellen gaat beginnen, de mam heeft het er al enkele keren over gehad (zal blij zijn als jullie heelhuids terug zijn, denk ik).We zullen aan Sinterklaas vragen of hij nog wat fotoalbums over heeft, want jullie schieten maar raak. Maar eerlijk is eerlijk, het ziet er schitterend uit allemaal.
    Groetjes uit een herfstachtig Houthem.

Elly en family

• 07 December 2009 - 20:52

Chris En Loes:

Aha, ik heb jullie site opgespeurd! Wat fijn om te lezen dat jullie het zo naar je zin hebben en om te lezen wat jullie daar allemaal doen...krijg alweer heimee! Geniet nog van de laatste dagen en lijkt me erg leuk om een keertje bij te kletsen en 'herinneringen' op te halen aan de Kiwi's. Groetjes vanuit Groningen/ Nijmegen, dikke zoen van Chris en Loes (van Geert en Mariana)