Gisborn en Napier - Reisverslag uit Roermond, Nederland van Ilse Mil - WaarBenJij.nu Gisborn en Napier - Reisverslag uit Roermond, Nederland van Ilse Mil - WaarBenJij.nu

Gisborn en Napier

Blijf op de hoogte en volg Ilse

04 December 2012 | Nederland, Roermond

We hebben jullie even met rust gelaten, aangezien het merendeel natuurlijk druk in de weer is met de Sinterklaasgedichten en het inpakken van de nodige surprises. Eén lezersvraag kunnen we meteen beantwoorden. Die rare oude man met zijn mijter, zijn schimmel en rode mantel kent men hier niet. Al was er een aardige mevrouw ( van de excursie naar Cape Kidnappers), die via een Nederlandse vriendin wel gehoord had van dit fenomeen.

Na ons geweldige avontuur op White Island hebben we de neus in de richting van de oostkust gezet. Ons doel is Gisborn. De stad, die zichzelf roemt als de stad, waar de zon het eerst opkomt. Vanuit Whakatane zijn we via de kustweg naar Opotiki gereden. Daar moest de beslissing vallen over welke route gereden zou gaan worden. Of via de 35 langs de gehele kust naar Gisborne (2 dagen alleen zee en strand) of via de 2 binnendoor (1 dag door de Waioeka Gorge). Ondanks dat we in 1e instantie hadden gekozen voor de “mooiste kustweg” zijn we uiteindelijk toch gevallen voor de natuur en zijn we via de 2 naar Gisborne gereden. In Gisborn is een aantal leuke kunstobjecten te zien, onder andere een walvistand. Na 1 nacht hebben we Gisborn verlaten om naar Napier te reizen.

Dat doel was blijven “liggen” bij onze vorige reis. De stad is beroemd vanwege de Art Deco architectuur en natuurlijk Cape Kidnappers ( de grootste kolonie Jan-van-genten op 1 plaats). In totaal zijn we hier 4 nachten gebleven. We konden op zondag niet deelnemen aan de excursie, aangezien die volgeboekt was door mensen, die even vanaf een cruiseschip aan land kwamen en hurriehup naar (aan haha)de Jan-van-genten gevoerd werden. Het dagje langer wachten werd zeker beloond, aangezien we een exclusieve excursie van Jo (hanna) kregen als enige deelnemers!!!

We konden al niet meer kapot bij Jo, aangezien we al ruim20 km gefietst hadden vanuit Napier naar de opstapplaats. You are really Dutch…..

Vanuit het kantoor zijn we via 3 farms met de bijbehorende hectaren grond naar Cape Kidnappers gereden. Onze gids was erg begaan met de natuur en de omgeving. Zij vertelde honderduit over planten, dieren en de omgeving. We hebben naar de 4 broedplaatsen van de Jan-van-genten kunnen kijken en bij één zijn we gestopt. We konden nog net niet tussen de kolonie in gaan staan maar we konden ze bijna aanraken. Het was een kolonie van ongeveer 3000 vogels. De volwassen Jan-van-genten hebben een spanwijdte van ongeveer 2 meter en wegen ongeveer 2 kilo. Het was geweldig om zo dicht bij deze kolonie te staan en het komen en gaan van de vogels van zo dichtbij te mogen aanschouwen. Deze excursie was absoluut de moeite waard, ook door het enthousiasme van onze gids. De tour duurde ongeveer 3 uur en de tijd vloog om.

Door ons werd nog het National Aquarium of New Zealand bezocht, waar we net op tijd waren voor het voeren van de blauwe pinguïns (de kleinste soort). We kunnen terugzien op een leuke tijd in Napier en omgeving.

Vanuit het oosten zijn we nu onderweg naar het westen, we steken zeg maar dwars over. Ons doel is Mount Taranaki/ Mount Egmont. Daar willen we gaan wandelen en/of fietsen. Eens kijken wat het wordt. Helaas laten we de zonnige zijde achter ons. De oostkant is een zeer zonnige kant met relatief weinig regen. Ideaal voor de druiven en ander fruit . Hele stukken ogen bruin of goudkleurig, maar de grond is hier zeer vruchtbaar. Naarmate we meer westwaarts rijden, zien we de kleur van de weilanden veranderen in mooi sappig groen. Ook neemt het aantal koeien en schapen gigantisch toe.

Helaas veranderde het weer dusdanig,dat de ruitenwissers aan het werk moesten. Maar ja, als we dan horen dat het in Nederland sneeuwt mogen we zeker niet klagen. Dan maar een vestje en een lange broek aan.

We wensen jullie allemaal een fijne Sinterklaas. Hopelijk zijn jullie braaf genoeg geweest zodat er nog een cadeautje van die ouwe man af kan.....

• 04 December 2012 - 23:45

Ellen:

Dat gaat wel heel vlug allemaal. Vanmorgen gelezen dat jullie op White Island zijn geweest en nu zitten jullie alweer voorbij de Kidnappers. Wat een ervaring, wat een natuur"geweld" Geniet ze.

• 05 December 2012 - 08:26

Wilmie:

Daag meisjes, ik krijg de indruk dat jullie intensiever bezig zijn dan de vorige keer .Wat leuk allemaal,en inderdaad wat het weer betreft is het bij jullie beter.Geniet ervan ,Lieve gr van Jan en Wilmie.

• 05 December 2012 - 08:28

Alweer een mooi verhaal.

Grtz

• 05 December 2012 - 12:08

Har Bongers:

Hallo meiden, dit ziet er geweldig uit en het zal zeker genieten zijn. Hier hebben jullie dus het hele jaar naar uitgezien. Leuk dat jullie ook af en toe aan ons denken. Benieuwd naar het volgende verslag.

• 05 December 2012 - 15:29

Yasmina En Giel.:

Ha vakantiegangers,

Geweldig wat een activiteiten allemaal.
    Met de nodige inspanningen geweldig genieten.
    En ja ,als echte hollandse durskes rond op de fiets.
    Wij hebben ook echt tussen de Jan van Gends gestaan,al broedend en wel.
    De beestjes dan hé.!!!
    Napier was op het moment dat wij er waren ,heel erg nat en storm.
    Wij zouden er de wijnroute gefietst hebben ,maar die werd gecanceled ,vanwege het stormgevaar.
    Wel zelf rondgewandeld ,want ook de excursies gingen niet door.
    Houden we wel tegoed.
    Nou ,hier wordt veel sneeuw verwacht de komende dagen ,met de bijbehorende chaos.
    Dus nog maar lekker genieten daar.
    Liefs vanuit het Venrayse land.Giel en Yasmina.

• 05 December 2012 - 18:36

Loes En Frits Janssen:

Hallo dames
    Weer een prachtig en boeiend verslag van jullie belevenissen
    Ga door met genieten,het is zo weer voorbij
    We kijken weer uit naar het volgende verslag
    Groetjes Loes en Frits

• 05 December 2012 - 20:50

Elly:

Dag dames

Op 12 dec. is de premiere van De Hobbit. Gebruikte lokaties in Nieuw-Zeeland:
    Lake Pukaki
    Tongariro NP (Mordor)
    Matamata (hobbitland)
    Valt dit onder jullie tijdelijke leefgebied of is dat op het andere eiland?
    Er worden al Hobbit- reizen aangeboden, maar jullie zijn in staat om zelf iets in elkaar te stelen.
    Sint komt 8 dec. en uiteraard zijn we lief genoeg geweest om iets te krijgen.
    Zijn er ook foto's met koeien (voor onze lieve zoon)?
    Ik kijk liever naar de druiven. Ook de architectuur zou ik wel willen bekijken.
    Kijk goed om jullie heen, wees voorzichtig en geniet

Elly

• 06 December 2012 - 19:24

Marjo:

hallo dames
    Dit jaar geen sint, wij wachten op de kerstman.
    Ben geslaagd voor de 5e toets, 6,9 !!!
    Prachtige foto's weer.
    Wij kregen trouwens een kerstkaart uit down under met poststempel roermond??
    Is de kabouter weer actief? Dank jullie wel.
    Veel plezier en geniet ervan.

gr Marjo en Paul en de dames reageren wel zelf

• 06 December 2012 - 19:24

Marjo:

hallo dames
    Dit jaar geen sint, wij wachten op de kerstman.
    Ben geslaagd voor de 5e toets, 6,9 !!!
    Prachtige foto's weer.
    Wij kregen trouwens een kerstkaart uit down under met poststempel roermond??
    Is de kabouter weer actief? Dank jullie wel.
    Veel plezier en geniet ervan.

gr Marjo en Paul en de dames reageren wel zelf

• 06 December 2012 - 19:47

Maartje:

hallo soeker tantes doa aan de angere kant van de weareld!

Wat een leuke verheulkes!
    Swoane foto's veural van t oetzich, eg swoan!
    En die pinguins oaah wat lief! (nump ger mich eine mit? gewoon in de zak sjtoppe :) )

Geneet nog van de tied doa en maak mer veul swoane foto's kinne veer straks oug mitgeniete ;)

Groetjes Maartje

• 07 December 2012 - 09:43

Rene En Sandra:

Hoi meiden,
    Het ziet er allemaal echt super uit!!!
    (wie heeft er graffiti op die tand aangebracht? Ik zeg opsluiten die gast!!)
    Blijf er van genieten en denk zeker niet aan MB.
    Kerstnacht komen we ff een bakkie doen met een verlaat Stniklaaskadootje.

Knuffels van ons tweetjes,
    R+S

• 07 December 2012 - 13:58

Rachelle, Kim & Familie:

Hallo Dames,

Prachtige foto's & verhalen! Wat een avontuur..
    Geniet nog van de mooie tijd daar en alles wat jullie nog gaan zien en mee maken. Wij lezen met plezier over jullie reis en kijken uit naar een nieuw verhaal!

Liefs vanuit het besneeuwde Limburg!

P.S: Mam bedankt jullie voor de leuke kaart! Heel lief!

• 09 December 2012 - 20:19

Wij5:

Hallo U2

het ziet er erg zomers en hardstikke mooi uit en we denken wel eens:
    die 2 meiden gaan straks toch niet emigreren naar downunder.
    We zien het met smart aan aangezien de sneeuw hier ons
    om de oren vliegt en ons nederig landje in een witte sneeuwlaag van 10-15
    cm bedekt.
    Er zijn hier al mensen die aan het oefenen zijn voor de wintersport die eraan komt
    Have fun and enjoy your holliday, because time is quickly passing by

Wij5