New Plymouth en toch Mount Taranaki - Reisverslag uit Roermond, Nederland van Ilse Mil - WaarBenJij.nu New Plymouth en toch Mount Taranaki - Reisverslag uit Roermond, Nederland van Ilse Mil - WaarBenJij.nu

New Plymouth en toch Mount Taranaki

Blijf op de hoogte en volg Ilse

13 December 2012 | Nederland, Roermond

Allereerst willen we Han de complimenten maken dat hij wist dat één van de gefotografeerde openbare toiletten afkomstig was van architect F. Hundertwasser! De naam doet enigszins Duits aan maar het was oftewel een Oostenrijkse – of een Australische kunstenaar/architect, want daar geven onze reisboeken geen duidelijkheid over.

We hebben inmiddels het gebied ten noorden van Auckland verlaten en zitten weer in de buurt van Mount Taranaki. We hebben in 2 dagen ongeveer 800 kilometer afgelegd om uiteindelijk toch Mount Taranaki in ons gezichtsveld te krijgen! Op het moment dat we op dinsdagmiddag aankwamen was de gehele berg wederom in de nevel gehuld. In de loop van de avond konden we echter de eerste glimp opvangen van de top van Mount Taranaki….. onze inzet werd beloond!

Bij ons vertrek uit Auckland heeft Lucie zich tijdens het rijden druk bezig gehouden met het fotograferen van de skyline van Auckland. Dit bleek een niet geringe opgave…. Tijdens de ochtendspits, 4 banen druk verkeer en dan nog tussen de lantaarnpalen en brugpijlers door fotograferen. Gezien het resultaat kan ik toch wel zeggen dat Lucie een flitsende fotografe is!

We hebben onze camper op een camping in New Plymouth gestald en daar hebben we ons de afgelopen dagen met de fiets en de benenwagen aardig bezig gehouden. New Plymouth is een stad met ongeveer 70.000 inwoners en ligt aan de noordkant en aan de voet van Mount Taranaki.

De stad heeft legio mogelijkheden om te wandelen vanwege de vele parken. Daar staat de stad tenslotte om bekend. Verder is de stad uitgeroepen tot de beste plaats in Nieuw-Zeeland om er te leven, lief te hebben, te werken en een gezin te stichten ( the best place in New Zealand to live, love, work and raise a family).

Mount Taranaki oftewel Mount Egmont heeft een hoogte van 2518 meter en op de top ligt momenteel nog sneeuw. Door de Maori wordt deze berg Mount Taranaki genoemd, echter Abel Tasman hernoemde hem tot Mount Egmont. Jaren geleden heeft de regering van Nieuw-Zeeland bepaald dat beide namen gebruikt mogen worden.

Donderdagmiddag was het eindelijk zover. Mount Taranaki liet zich in volle glorie zien! Wij waren helemaal in onze hum! Hier hadden we al die kilometers voor gereden en een paar dagen op gewacht. Het merendeel van de tijd zit de top namelijk in de wolken. Uiteraard hebben we mooie plekjes opgezocht om te fotograferen, zodat we jullie kunnen laten meegenieten van het geweldige uitzicht.

Vrijdag gaan we een ronde om Mount Taranaki maken om uiteindelijk in Stratford te gaan overnachten. Ook daar houden we uitzicht op dit stukje natuurgeweld.

Vervolgens willen we nog een paar dagen naar het Tongario National Park waar 3 van dit soort reuzen staan. Het park is echter deels afgesloten aangezien in november 2012 nog een vulkaanuitbarsting is geweest. We gaan in ieder geval nog een paar dagen genieten want over een week gaan we de koffers weer pakken……

Speciaal voor de agrariërs onder de volgers hebben we wat foto’s van het hier in groten getale rondlopende vee bijgevoegd. Meer ruimte voor de schapen was er niet….zullen we maar zeggen!

• 13 December 2012 - 22:49

Wilmie:

Ik kan alleen maar zeggen Prachtig Prachtig Prachtig.Groetjes.

• 14 December 2012 - 00:33

Petra:

Hoi Lucie en Ilse, het blijft mooi waar jullie zijn en merk dat jullie nog steeds genieten. Ook van de komende laatste week... genieten zou ik zeggen. En ja aan alle mooie dingen komt ook weer een einde.
    Hier is het inmiddels na middernacht. Ik heb de eerste dag van de 3-daagse erop zitten. Een mooie dag met mooie intense oefenenigen en veel theorie.
    En nu: echt tijd om te gaan slapen. Morgen en overmorgen moet er nog hard gewerkt worden, dus de nachtrust is belangrijk.
    voor nu lieve groetjes Petra

• 14 December 2012 - 08:24

Paul:

Wat weer een leuk verslag met mooie foto's.
    Geniet nog maar lekker van jullie laatste week.

Grtz

• 14 December 2012 - 11:20

Paul F:

hey Lucie en Ilse, zo zie je maar weer dat doorzetten loont want jullie wilden toch de berg wederom terugzien. Geweldige rapportages en foto's en zo te zien heeft de schapenboer zijn schaapjes op het droge, al betwijfel ik of dat nou ook geldt. Ammuseer jullie nog en we zien jullie graag heelhuids weer terug.

• 14 December 2012 - 16:18

Ellen:

HEey dames, wat is het toch mooi waar jullie zitten. Het lijkt wel de Kilimanjaro alleen in een iet wat groenere omgeving, Prachtig! Time flies when you'r having fun....geniet nog van die laatste week, doeiiiiiiiiiiiii

Het Ronald mc. Donald huis in Houthem bij Franciscusoord ie ook van Hundertwasser.......

• 15 December 2012 - 10:38

Han:

Architect is een Oostenrijker. Het Ronald Mcdonaldhuis in Houtem is een ontwerp van deze architect en door een leerling van hem uitgewerkt en gebouwd door Smeets Bouw. Tot zover dit educatief deel. Fijne vakantie verder en geniet ervan

• 16 December 2012 - 10:55

Loes En Frits Janssen:

Wederom een prachtig verslag van jullie belevenissen.
    Schitterende foto's.
    Hier alles oke,probleem is opgelost
    Geniet nog van jullie laatste week en we zien mekaar snel weer
    Groetjes Loes en Frits