Tongariro National Park - Reisverslag uit Roermond, Nederland van Ilse Mil - WaarBenJij.nu Tongariro National Park - Reisverslag uit Roermond, Nederland van Ilse Mil - WaarBenJij.nu

Tongariro National Park

Blijf op de hoogte en volg Ilse

17 December 2012 | Nederland, Roermond

Vandaag hebben we de Forgotten World Highway gereden! Het is een traject van Stratford naar Taumarunui en heeft een lengte van 152 kilometer. Het was vandaag het ultieme weer om deze geweldige weg te rijden. Strakke blauwe hemel en natuurlijk het zonnetje erbij.

Door het zonlicht worden de groene heuvels, beter bekend als “hobbitland” nog groener als dat ze al zijn. Onderweg geregeld een plekje opgezocht om de camper te parkeren en foto’s te maken. Met name bij Tahora Saddle was het uitzicht fenomenaal. De eerste 2,5 uur was het erg druk op deze weg. We kwamen in totaal 1 tegenligger tegen en geen voertuigen achter ons….Tevens een stop gemaakt bij Whangamomona. Daar staat een hotel op ongeveer de helft van het traject, samen met de kerk en een verlaten postkantoor. Deze plaats heeft zichzelf in het verleden uitgeroepen tot republiek en viert dat nog elk jaar! Je kunt er zelfs een “paspoort” krijgen. ( kopen in het hotel dus)

Vanaf de 43 hebben we net achter Taumarunui de 41 opgepakt in de richting van Turangi. Mount Ruapehu liet zich regelmatig zien, al hing de top in de wolken. Bij uitzichtspunt Waituhi de camper geparkeerd en een kleine steile wandeling naar de uitzichtstoren gemaakt. Campers mochten namelijk niet naar boven. Gezien het steile pad konden we dat ook wel begrijpen. Vanaf de toren heb je een geweldig uitzicht over de 3 “reuzen” van het Tongariro Nationale Park, te weten Mount Ruapehu (2797m), Mount Ngauruhoe (2287m), beter bekend als Mount Doom van de Lord of the Rings en Mount Tongariro (1967m). We hebben voor jullie een panoramafoto bijgevoegd, zodat jullie ook kunnen meegenieten van al dat natuurschoon.

Op de campground in Turangi werd Lucie tijdens een gesprek met de eigenaar weer enthousiast gemaakt voor de Tongariro Alpine Crossing, een wandeling van ongeveer 18 km en een hoogteverschil van ongeveer 1400 meter in totaal. Deze wandeling hadden we in 2009 al willen doen, alleen door het slechte weer bleef hij op ons verlanglijstje staan. Ook nu is de hele wandeling niet mogelijk. Dit in verband met een uitbarsting van Mount Tongariro. Er waren al voortekenen voor een uitbarsting geweest, echter niet voor deze pukkel, maar voor die andere 2!!! Hoezo de natuur doet wat zij wil???

In augustus en november is er dus een uitbarsting geweest, waardoor de liefhebbers een flink stuk van de route zowel heen als ook terug moeten lopen.

Dus op zondagmorgen om 5 uur opgestaan…jawel ook langslaper Lucie...en om 06.45 uur begonnen met onze tocht. Aangezien we er lekker vroeg bij waren, konden we Mount Ruapehu en Mount Ngauruhoe in volle glorie zien bij zonsopkomst. Geen wolkje te zien.

Het was een aparte wandeling. We liepen door de restanten van een vulkaanuitbarsting. Toen we op de top waren, kregen we als beloning de Emerald Lakes. Het zijn 3 erg blauwe meertjes, die door de aanwezigheid van bepaalde mineralen een intens blauwe kleur hebben ( dus nee nee geen photoshoppen). Een leuke bijkomstigheid was dat op de top van de berg een jonge knul ( in dienst van parkbeheer) op een klapstoeltje zat en de mensen uitlegde dat ze niet verder mochten lopen. Dit uiteraard in verband met hun eigen veiligheid…. Het was wel een komisch gezicht.

Moe maar voldaan waren we na 7 uur terug bij het beginpunt. Deze inspanning kun je gemakkelijk wegschrijven als 4 intensieve spinninglessen. Dus Daantje……

Morgen trekken we verder in de richting van (Lake)Taupo.

De laatste foto ( die met die gele brem aan de onderzijde) is Mount Tongariro, die nog steeds pruttelt.

• 17 December 2012 - 08:53

Wilmie:

Geweldig,geniet er maar van zeker bij die vulkaan.Ik ben echt benieuwd naar alle fotos natuurlijk.Maar ik zal zeker niet de enige zijn.Veel plezier lieve groeten van Janne en Wimpie.

• 17 December 2012 - 09:04

Anni:

Ihr habt ja richtig Glück mit dem Wetter...wie sagt man: "Wenn Engel reisen..." ;-) Genießt die schöne Zeit und ganz liebe Grüße aus dem Zillertal...Anni

• 17 December 2012 - 10:36

Natalie Martens:

Nou Ladies,

Klinkt geweldig. Ben n bietje jaloers hoor.
    Bijna kerstmis ook. Gaan jullie lekker in het zonnetje vieren?
    Heb 1e kerstdag een date....hoe leuk is dat?

Viel spass nog daar en geniet!!

Groetjes Natalie

• 17 December 2012 - 16:27

Ruud En Gitte:

Dames,
    Geniet er nog van voor je het weet sta je weer in Holland.
    Het weer is niet echt joedelahietie maar we zijn wel blij jullie weer te verwelkomen.
    Groetjes Ruud en Gitte

• 17 December 2012 - 17:58

ELlen:

WOUW!

• 17 December 2012 - 20:22

Giel:

Ha Dames,
    Ik geniet van jullie verslagen en foto's,het is er inderdaad fantastisch !!!
    Ik her-beleef weer mijn herrineringen van New Zeeland,

GENIET ervan !!

Gr.Giel.

• 17 December 2012 - 21:43

Loes En Frits Janssen:

Hallo dames
    Wat een prachtige foto's weer
    Zo te zien en te horen genieten jullie hiervan
    Zijn jaloers op jullie
    Geniet van de laatste dagen daar
    Groetjes Loes en Frits

• 18 December 2012 - 08:55

Michel:

USA was prachtig, maar Nieuw Zeeland slaat alles! Prachtige foto's en ik denk een geweldige ervaring. Deze foto's moet ik Monique niet laten zien! Geniet er nog van.

• 18 December 2012 - 10:05

Herman En Annie:

Goedemorgen dames,

Jullie hele reis hebben we met plezier gevolgd. We genoten van de pachtige foto´s vooral voor een agrariër. Een geweldige mooie landschap. Zo te zien hebben jullie erg veel genoten. We wensen jullie alvast een hele goede terugreis. Dat we elkaar in Vledderveen, Roermond of Fügen elkaar weer in de armen mogen sluiten.

Groetjes uit Vledderveen