The Bay of Islands - Reisverslag uit Roermond, Nederland van Ilse Mil - WaarBenJij.nu The Bay of Islands - Reisverslag uit Roermond, Nederland van Ilse Mil - WaarBenJij.nu

The Bay of Islands

Blijf op de hoogte en volg Ilse

10 December 2012 | Nederland, Roermond

Vanuit de oostkust zijn we uiteindelijk aan de westkust terecht gekomen. We hadden ons tentenkamp opgeslagen in Stratford, gelegen ten oosten van Mount Taranaki/Mount Egmont. Strategisch gezien een goede uitvalsbasis voor wat wandel- en/of fietstochten. Helaas was de gehele omgeving in een zware nevel gehuld en viel de regen met bakken uit de hemel. Uit de informatie, verkregen via “het net” en de juffrouw van het plaatselijke VVV zou hierin de komende dagen geen verandering komen. Niet dat we terugdeinzen voor wat druppels regen maar van deze weersvoorspellingen werden wij zelfs niet vrolijk. We zijn 2 dagen in de buurt van Mount Taranaki geweest maar hebben geen berg gezien!

Hierop besloten het boeltje in te pakken en richting de Bay of Islands te rijden. Hiervoor hebben we een tocht van ongeveer 500 kilometer afgelegd, toch een dag leuk gevuld als je ongeveer 50 kilometer per uur aflegt….., maar de moeite werd beloond! Nadat we in Orewa (net boven Auckland) hadden overnacht werden we ’s-morgens wakker terwijl het zonnetje hoog aan de hemel stond!

De Bay of Islands is een groot gebied gelegen ten noordoosten van Auckland. Deze omgeving is veelal geliefd vanwege de vele watersportmogelijkheden, uitgestrekte goudgele zandstranden en het natuurschoon. De baai bevat 8 grote en 144 kleinere eilanden.

We hebben niet voor de mogelijkheid gekozen om de Bay of Islands per boot te verkennen. We hebben daar wat mindere ervaringen mee en hebben liever asfalt onder de wielen of zand onder de wandelschoenen! Via de Twin Coast Discovery Highway hebben wij de omgeving doorkruist en daarbij onder andere openbare toiletten gefotografeerd…..ware kunststukken!

In de buurt van Pahia hebben we de wandelschoenen uit het vet gehaald en een wandeling gemaakt van enkele uurtjes door boomvarenbossen, mangrovewouden en de Haruru Falls. In de baaitjes van de Bay of Islands zie je overal dagjesmensen genieten van zon, zee en strand en verder lijkt het overal wel klein Valkenburg door de vele shopjes en eettenten.
Aangezien dit niet zo onze interesse heeft zijn wij wat verder het achterland gaan doorkruisen. Daarbij wat leuke kiekjes gemaakt van het natuurschoon.

Vanuit de oostkust hebben we een ronde gemaakt langs de noordkant van het noordelijk eiland en zijn uiteindelijk op maandag weer gaan afzakken richting Auckland. Gelukkig hebben we alle dagen goed zonnig weer gehad en is onze trip naar het noorden toch niet voor niets geweest. Cape Reinga, het meest noordelijke puntje van Nieuw-Zeeland waar een vuurtoren staat, hebben we aan ons voorbij laten gaan. De tocht er naar toe wordt veelal verzorgd door grotere busondernemingen om dan via de 90 Miles Beach terug te rijden. Voor dit soort uitstapjes zijn wij niet zo te porren…..

We gaan terug naar het gedeelte ten zuiden van Auckland en wel naar Lake Taupo, Tongariro National Park en natuurlijk Mount Taranaki. Eens kijken of de weergoden ons nu beter gezind zijn.

In de tussentijd is er al een tornado over Auckland getrokken met de nodige schade. Verder nog ergens op het Noordereiland nog een aardbeving met een kracht van 5.7 op de schaal van Richter. Daar hebben we gelukkig niks van meegekregen....behalve via een toevallig passerende Nieuwzeelandse krant.

• 10 December 2012 - 08:23

Paul:

Leuk om weer wat van jullie te horen.
    Jammer van t weer maar hier heeft t afgelopen weekend al gesneeuwd.
    Mooie omgeving voor een leuke fietstocht. :-)

Grtz

• 10 December 2012 - 09:29

Anni:

Schöne Fotos...genießt die herrliche Landschaft. Bei uns schneit es gerade wieder und wir haben schon ca. 25 cm Schnee vor dem Haus. Noch eine schöne Zeit und ganz liebe Grüße aus dem Zillertal - Anni mit Familie

• 10 December 2012 - 09:35

Wilmie:

Daag Mopkes,Leuk om weer een mooi reisverslag te lezen,Jammer van die regen maar zo te lezen kunnen jullie alle kanten op.Hier gaat alles gewoon door zoals het hoort.Tot de volgende keer.Gr van Jan en Wilmie.

• 10 December 2012 - 13:26

Daantje!!!:

Hallllooowww dames!!!

Leuk dat jullie weer iets laten weten! De foto`s zijn echt super om te zien!!! :-)

Ik heb zin in ein lunch... wanneer gaon we weer? ...hihihi... ;-)

Heeeell veul plezeer nog...
    Dieke kus!!!

• 10 December 2012 - 14:04

Ellen:

Dat ziet er inderdaad goed uit. Hier willen wij wel "iets" achterlaten. Kunnen we nog heel wat van leren in Nederland. Geniet ze, doeiiiiiiiiiiiiiiiiii

• 10 December 2012 - 20:05

Han:

Ondanks het weer is er genoeg te beleven. Mooie foto's, vooral de van het toilet gebouw van architect h
    Hundertwasser.

• 10 December 2012 - 23:51

Petra:

Hoi lucie en Ilse,
    Weer een verslag en mooie foto's. Dank dat ik er deelgenoot van mag zijn. Het is fijn te lezen dat jullie zo goed hebben.
    Mooie foto's hebben we ook in ons kikkerlandje gemaakt; de sneeuw had daar een mooi aandeel in. Inmiddels heeft het gedooid en is de sneeuw verdwenen. En gelukkig maar, maar ik moet woensdag weer naar het opleidingscentrum in Vasse. En dat rijdt 'iets' relaxter zonder gladheid. Ja, ja ik mag voor het 5e blok van de opleiding ...... en dan ben ik ineens al over de helft.
    Volgende week nog 'n paar dagen werken en dan is het vakantie en heten wij jullie weer welkom met in het vooruitzicht het Kerstdiner met jullie.... en de dag erna ........ ja, ja, wij gaan even de zon opzoeken op Grande Canaria. Even met z'n twee´n weg. We kijken er naar uit.
    En nu: gewoon nog een toets aan het nakijken (niet mijn favoriete werk). Heb beloofd dat de cijfers morgen bekend zijn. Dus ik ga weer aan het werk.
    groetjes ook van Robert
    liefs Petra