Een aparte ervaring: White Island - Reisverslag uit Roermond, Nederland van Ilse Mil - WaarBenJij.nu Een aparte ervaring: White Island - Reisverslag uit Roermond, Nederland van Ilse Mil - WaarBenJij.nu

Een aparte ervaring: White Island

Blijf op de hoogte en volg Ilse

28 November 2012 | Nederland, Roermond

Woensdagmorgen voor vakantiebegrippen vroeg uit de veren. Omstreeks 07.00 uur, het tijdstip van opstaan, hoorden we de 1e regendruppels van deze vakantie op het dak van de camper. Hebben wij weer…. Excursie geboekt en dan regen. Het bleef gelukkig bij die paar druppels. Rond de klok van 08.45 uur werden we verwacht bij de “office” van White Island Tours. Na het doorlezen van de veiligheidsinstructies en het contract en natuurlijk de betaling konden we aan boord van de PeeJay 5.

De tocht van Whakatane tot aan White Island duurt ongeveer 1.5 uur. Voor veel mensen bleek dit te lang gezien het aantal spuugzakjes die gebruikt moesten worden, dit in verband met de ruwe zee . Gelukkig hebben wij ons ontbijt binnen kunnen houden… en wij maar kijken naar de horizon!

Het was behoorlijk bewolkt en de lucht zag er grijs en grauw uit. Niet bepaald het weer dat bij het nemen van foto’s wenselijk is. Gelukkig klaarde het weer wat op in de tijd dat we met de wandeling op White Island bezig waren. Het zonnetje liet zowaar zijn gezicht zien en de lucht werd deels blauw.

Bij aankomst bij White Island werden we met kleine rubber boten naar het eiland gebracht. Bepakt en bezakt met helm en gasmasker konden we voet aan wal zetten. Niet echt de standaarduitrusting voor een vakantieganger….

White Island is een werkende vulkaan. De laatste kleine uitbarsting dateert van augustus dit jaar. Op het eiland kregen we een rondleiding van 2.5 uur. Overal zag je stoom uit de grond komen, veel verkleuringen door de zwavel, kokende modderpoelen en kokend stromend water. We hebben aan de rand van de daadwerkelijke krater gestaan. Het geheel was erg indrukwekkend. Door de aanwezigheid van zwavel in de lucht was er de mogelijkheid tot irritatie van de luchtwegen. Vandaar dat we af en toe dankbaar gebruik hebben gemaakt van het masker.

Er waren nog restanten van een oude zwavelfabriek te zien. Na een uitbarsting waren alle werknemers om het leven gekomen. Alleen de kat, genaamd Peter, had het overleefd. Niet zo raar dat de kat als bijnaam “Peter de Grote” kreeg van de plaatselijke bevolking…

Net voordat we retour gingen, werd er nog een goede lunch verstrekt. Jammer dat Ilse deze niet tot aan het eindpunt in haar maag kon houden…de heenreis was al niet te florissant geweest voor ons beiden; toen waren we al blij dat we voet op “vaste” aarde konden zetten.

Het was een aparte ervaring, die we zeker niet hadden willen missen. Want wie loopt er nou op een werkende vulkaan rond?????

• 28 November 2012 - 23:07

Rene En Sandra:

Ziet er goed uit meiden. Geniet nog maar ff van de verkleuringen en stoom uit de grond. Terug in NL zal het wel weer een verkleuring van het gezicht en de stoom uit de oren worden, haha....knuffels

• 29 November 2012 - 07:35

Wilmie:

Alweer een mooie ervaring rijker,leuk verslag en mooie fotos.Gr. van Jan en Wimpie.

• 29 November 2012 - 09:43

San & Lin:

Hoi vakantiegangers!

Jullie lijken wel 2 'koelpieten' met die helm en dat makser :)

Super mooie foto's, zelfs vanachter de laptop ziet het er erg spectaculair uit!
    Tja... en boten; water is om koffie te zetten ;)

Groetjes
    San & Lin

• 29 November 2012 - 10:21

Michel:

Dag Ilse en Lucie,
    Mooi reisverslag en herkenbaar voor ons toen we in USA waren.
    Graag hadden we toen ook nog Yellow Stone bezocht, maar misschien kunnen we beter naar de Nieuw Zeeland gaan, daar heb je een nog veel actiever Yellow Stone!
    Indrukwekkend en prachtige omgeving. Gelukkig dat de foto's niet stinken!!
    Groeten
    Michel

• 29 November 2012 - 11:15

Loes En Frits Janssen:

Hallo Dames
    Wat een mooie foto's
    Wij vinden het prachtig om de reisverslagen te lezen
    Dat samen met de foto's geeft een mooi beeld van alles
    Hier alles ok
    Groetjes Loes en Frits

• 29 November 2012 - 22:01

Maud:

Goeiendaag soekertantes!
    De volgende reis noa Nieuw-Zeeland goan ich mit!!!!
    Eg prachtig!
    Liefs Maud

• 30 November 2012 - 15:49

Yasmina En Giel.:

Ha ladies,

We liepen wat achter met de verhalen.
    Nu weer helemaal op de hoogte van het wel en wee van jullie prachtige reis.
    En de laatste foto,s van White Island ;;!!! Overweldigend.
    Ja stank en misselijkheid moet je maar op de koop toe nemen, deze ervaring nemen ze jullie niet meer af.
    Kan me nog iets herriinneren met Walvissen !!! haha.
    Nou ,geniet verder ,we zijn benieuwd naar het vervolg.
    By the way ,is de goedheiligman daar ook gearriveerd of mocht hij niet aan land ??!!
    Liefs Giel en Yasmina.

• 30 November 2012 - 15:50

Marjo:

Jammer dat ger die mooje bloemetjes-badmuts neet bie uch hubt. Hei charmant oetgezeen!!
    Mooie foto's en nog een fijn vakantie

gr Paul en Marjo

• 01 December 2012 - 17:29

Petra De Vreede:

Hoi Lucie en Ilse, mooi de verhalen en de foto's. Genieten dus!
    Hier gaat het natuurlijk zijn gangetje. Donderdag de training Gedeeld Verdriet Jongeren goed afgesloten; de deelnemers waren erg tevreden. Vrijdag voor de klas en de werkweek afgesloten met een leerling huisbezoek.
    Vandaag hebben Robert en ik ons getrakteerd op een nieuwe koffiemachine. Dinsdag is ie er .... kunnen we alvast oefenen voor als jullie terug zijn en op de koffie komen!
    groetjes Petra

• 04 December 2012 - 12:52

Ellen:

Hoe zo slecht weer...het ziet er fantastisch uit. Nog nooit van gehoord White Island. Echt super, wat een ervaring. Jammer dat er geen foto mét maskers is, wil ik eigenlijk toch niet missen......!