Otorohanga en Rotorua - Reisverslag uit Wellington, Nieuw Zeeland van Ilse Mil - WaarBenJij.nu Otorohanga en Rotorua - Reisverslag uit Wellington, Nieuw Zeeland van Ilse Mil - WaarBenJij.nu

Otorohanga en Rotorua

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Ilse

16 November 2009 | Nieuw Zeeland, Wellington

We are traveling nu around for iets meer dan een week in ons huis op wielen. Het is goed toeven in de camper en we slapen als een blok. De campgrounds zijn allemaal netjes verzorgd en de beheerders zijn over het algemeen welbespraakte lui die Nieuw Zeeland op een goede manier willen verkopen. Ze zijn begaan met de reizigers en lopen over van enthousiasme als het gaat over informatieverschaffing.

Vanuit Otorohanga naar de caves van Waitomo gereden. In deze grotten zijn door David Attenborough opnames gemaakt voor Planet Earth. Toch leuk dat ook wij hier een kijkje mochten nemen. Met een bootje zijn we door de aardedonkere gangen van de grotten gevaren met boven ons een sterrenhemel aan glimwormen. Deze wormen hangen aan de wanden van de grotten en hebben een lichtgevend puntje aan hun uiteinde. Wat geven die beestjes veel licht! Het was even wennen aan het donker maar dan heb je ook wat. Je gaat er steeds meer zien. Het was een geweldige ervaring die we zeker niet hadden willen missen. Foto’s moeten we nog krijgen van de organisatie, dus deze komen later. Zelf foto’s maken had namelijk geen zin.

Vanuit Otorohanga zijn we naar Rotorua gereisd. Rotorua ligt aan het Lake, hoe kan het anders, Rotorua en ligt in een geothermisch gebied. De warmte van het binnenste van de aarde komt op alle onmogelijke plekken naar boven. Overal komt stoom uit de putten en de waterpoelen hebben een dusdanige hitte dat vogels hun pootjes verbranden. Het ziet er niet alleen vreemd uit maar het stinkt er ook altijd naar rotte eieren, door de zwavel. Je raakt er uiteindelijk wel aan gewend maar we hebben de was maar niet buiten gehangen

Het centrum van Rotorua is niet al te groot maar wel knus. Via een wandelpad langs het water zijn we naar een voormalig kuuroord geweest dat nu in gebruik is als het Rotorua museum. Verder zijn we in Te Puia gaan kijken. Dit is een thermische vallei net buiten Rotorua, waarin veel te zien is over de Maoriecultuur en waar natuurlijke bronnen te zien zijn. Hier ligt ook de grootste geiser van de vallei, de Pohutu geiser. Deze blaast 1 á 2 keer per uur stoom af en kan een hoogte bereiken van 30 meter. We hadden het geluk op het juiste moment op de juiste plaats te zijn! Lucie had met name interesse in de modderpoelen? Om deze kolkende massa te fotograferen moet je wel over een snelle reactietijd beschikken. Het is ons gelukt! De temperatuur van deze uiteenspattende modder is ongeveer 90-95 C.

Ten zuidoosten van Rotorua nog een aantal meren bezocht. Vanaf de oever van Lake Tarawera hebben we Mount Tarawera gefotografeerd. De aanlegsteiger maakte het plaatje compleet!

Nu neem ik, Lucie, het stokje even over van onze schrijfster Ilse. Ze is nl. druk aan het koken. Zoals bekend is kook ik niet, dus moet ik me op een andere manier nuttig maken. Bij deze !!
Vanuit Rotorua hebben we de rit naar het Wai-o-tapu Thermal Wonderland gemaakt. Dit ligt halverwege de weg van Rotorua naar Taupo. Het park is een beschermd reservaat en het is het grootste thermische gebied in de “Taupo Volcanic Zone”. Het gebied ligt vol met ingezakte kraters, koude en kokende poelen van modder, water en stoomwolken. De kleurenvariatie in het gesteente wijst op de aanwezigheid van een groot aantal mineralen, zoals zwavel (geel), koolstof (zwart), antimonium (oranje), mangaan (paars) en arsenicum (groen).
We hebben veel foto’s gemaakt van de verschillende kleuren mineralen. Ik had van tevoren foto’s in de boeken over Nieuw-Zeeland gezien van de Champagnepoel (die oranje..) De naam is ontstaan door de constante bubbels, die je ziet en hoort.
Dus die moest zowiezo vastgelegd worden. Verder hebben we een foto van een mooie zwavelpoel (geel) bijgevoegd. Het was een mooi park, aangelegd met goede begaanbare paden en we waren zo´n 2 uur onder de pannen.

Hierna zijn we in de camper gestapt en verder gereden richting Lake Taupo. Dit is het grootste meer in Nieuw-Zeeland. Ons doel was het Tongariro National Park, alwaar we hebben overnacht. Waarom daar? Daar ligt nl. de mooiste eendaagse wandeling van heel Nieuw-Zeeland. Dus die moeten wij lopen, niet waar??? In totaal 18,5 km tussen 2 grote kale huppels door met natuurlijk mooie vergezichten en esmeraldblauwe meertjes. Een van die 2 huppels gaat inmiddels door het leven als Mount Doom oftewel de Doemberg uit de Lord of the Rings. Uiteraard is er een foto van de berg voor de liefhebbers van Frodo (Wilmie!) bijgevoegd. En nee we hebben hem niet gezien!!!
Dit was natuurlijk een tegenvaller en de andere was dat we de wandeling niet konden lopen in verband met het slechte weer. Bij windsnelheden van meer dan 60 km/u en sneeuwval wordt deze track ten zeerste afgeraden. We laten de wandeling liggen tot ons volgende bezoek.

We reizen verder naar het westen en het zuiden, maar daarover de volgende keer meer. Groetjes.

• 16 November 2009 - 09:13

Wilmie En Janne:

Hallo dames,ik ben er steeds vroeg bij om te kijken of er weer post van jullie is.Echt geweldig,20nov komt de tante van Frank uit kiwiland kan ik haar al vanalles vertellen over jullie reis,zal ze zeker leuk vinden.Tot de volgende keer groetjes van ons.

• 16 November 2009 - 10:16

Yasmina En Giel:

Lieve Ilse.
    van harte gefeliciteerd,een geweldige dag saampjes met Lucie.We toosten hier op je gezondheid.
    Wat een bijzonder mooi reisverslag.Prachtige foto,s.
    Echt ontzettend leuk om op deze manier mee te gnieten.
    We wachten de volgende
    verhalen met spanning af.
    Lieve groeten .
    Giel en Yasmina

• 16 November 2009 - 10:38

Eline:

Zo te horen heeft Ilse in ieder geval een mooie verjaardag gehad! Mooie foto's weer (zeker reisgidswaardig :)). Gaan jullie nog verder in de voetsporen van de hobbits of blijft het bij de aanblik van Mount Doom?

• 16 November 2009 - 12:24

Ruud En Gitte:

Heij die Maedjes,
    Prachtig, we zijn helemaal onder de indruk van de mooie plaatjes. We hebben een kleintje op Ilse haar verjaardag gedronken. Let goed op elkaar en geniet. Nou, ik denk dat de boodschap geniet overbodig is aan jullie gezichten te zien.
    Groetjes, kus en een dikke knuffel uit het bewolkte Geleen.

• 16 November 2009 - 15:14

Hilda En Henk:

Hoi meisjes
    Wat geweldig die verslagen
    het ziet er allemaal prachtig uit.
    Dat jullie genieten is bijna niet te zien (nou ja)
    Ilse nog van harte hoor ik hoop dat jullie er een fijne dag van gemaakt hebben.Nou tot het volgende bericht maar weer.
    Liefs uit het stormachtige Gouda.

• 16 November 2009 - 19:07

Dionne:

Prachtig!

• 17 November 2009 - 17:03

Josien Gül En Sebas:

Hallo Lucie en Ilse,

Eindelijk heb ik tussen de poep luiers, voedingen, huilbuien, badderen, knuffelmomenten en de hormonen van Josien tijd om eens op jullie site te kijken!!! Ik heb nog niet alles gezien en gelezen maar het laatste verhaal was

• 17 November 2009 - 17:17

Josien, Gül En Sebas:

Hallo Lucie en Ilse,

Ilse nog gefeliciteerd met je verjaardag. (Ik las het hieronder). Eindelijk heb ik tussen de poep luiers, stapels was, huilbuien en dus troost momenten, badderen, knuffelen, voedingen, hormonen van Josien en naar de winkel rennen!!! tijd gevonden om eens op jullie site te kijken. Ik heb nog niet alles gezien en gelezen maar tot nu toe ziet het er erg gaaf uit daar. Ik ga proberen vanaf nu wat vaker te kijken. Mochten jullie belangstelling hebben tussen het reizen door, met ons is alles goed. Het is wel even wennen maar we lijken allemaal onze draai gevonden te hebben. Ik dacht even dat ik 2 banen had maar dat valt nu wel weer mee.
    Ik weet niet of jullie mijn smsje nog hadden gekregen maar Gül heeft ook een site www.gul.babysite.nl , als jullie tijd hebben kunnen jullie hier alvast wat foto's bekijken.
    Nou, nog een goeie reis verder en ik ben benieuwd naar het vervolg.
    Groetjes van een kersverse trotse vader en moeder en natuurlijk een super blije baby.

• 17 November 2009 - 22:35

Wilco En Zijn Harem:

Hey meiden,

Eindelijk jullie gevonden. Had al gezocht maar ja wie komt er nu op ilseenlucie. With a little help... Ziet er spannend uit daar. Alleen een beetje warmer, ik zie alleen maar jassen en truien. Het is droog en voor de belevenis is dat toch veel mooier. Heet weer nodigt daarvoor niet uit.

PS Zondag onder het genot van een stuk vlaai toch de verjaardag gevierd!

• 18 November 2009 - 00:22

Saffie:

ha sjatjes,
    jullie hebben allebei t
    verkeerde beroep gekozen.
    bij national geographie channel schreeuwen ze om mensen die zo mooi kunnen vertellen en foto graveren,maak me los.....

• 26 November 2009 - 21:32

Berry Zoetbrood:

Hou luitjes,

Eindelijk gevonden dankzij bob ter haar natuurlijk ik was de site weer vergeten !!! bedankt BOB. Ik zie dat jullie het hartstikke naar jullie zin hebben. Moet toegeven ben jalours en wil wel ruilen hahaha.. Ik volg jullie op de voet dus tot snel weer.. Veel vakantie plezier en rust lekker uit in Nieuw Zeeland. Groeten Leeuwen an zee. Berry en sas